Claes's blog

Claes's blog

Lader monteret

Elbilambassadør (E.ON DK)Posted by Claes E. Jensen Sun, May 01, 2016 14:42:06
Så blev E-on's lader (H1) monteret. Da den fylder noget mere end først antaget har jeg valgt at flytte den over på træhegnet i carporten.

Denne type oplader er ikke egnet til en smal carport hvor pladsen i forvejen er trang.
Nogle punkter jeg vil anbefale e-on at tænke igennem er:

1:
Kablet mellem lader og bil, er kun 2-2,5m. Dette er lige i underkanten, medmindre du kan holde lige ud for, eller op til din oplader.
Hvis du skifter bil fra f.eks. en Nissan Leaf til en BMW i3 eller en Tesla, så er oplader stikket på bilen flyttet fra fronten til en af siderne, og ens oplader kan ikke nå. BMW's væglader har et kabel på 5m. hvilket i det fleste tilfælde bør være mere end rigeligt til at nå bilen stik.
2: For at slå laderen fra, skal oplader stikket sættes ind i boksens front, dette gør at boksen får en dybde på 39cm. og man er nødt til at holde længere væk, eller man i nogle tilfælde kan risikere af gå ind i den med knækket stik til følge. Hvis stikket i stedet sad i siden ville det give 10cm. mindre dybde.

Boksen i sig selv er dog yderst nem at monteret og kan klares af alle. I vores tilfælde valgte jeg dog at flytte vores nyligt installerede stik fra væg til under loftet så boksen kunne flyttes.

Nu mangler bare bilen jeg har fået bekræftet kan hentes i morgen.



  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post25

Mens vi venter - Elbiler

Elbilambassadør (E.ON DK)Posted by Claes E. Jensen Fri, April 29, 2016 08:22:41

Mens vi går og venter på hvor næste hårde træk fra staten, hvordan de vil straffe folk der kører grønt. Har Tyskland netop annonceret en "hjælpepakke" til alle der vil købe El-bil. 30.000kr. i kontant rabat hvis man køber en Elbil og ca. 23.000k.r hvis man køber en Hybrid.

Så sidder man her i lille DK og glæder sig til at kunne leje en Elbil til en favorabel e-on pris. Men hvad nu hvis vi efter perioden bliver varme på at bil nr. 2 i fremtiden skal være en El"ert", så kan jeg heller ikke lade være med at tænke på hvor direkte dumt det er, det Danmark har gang i. Her tænker jeg selvfølgelig på den altid afgiftsplagede bilpark.
Nu havde man endelig chancen for et opgør med de forhadte afgifter, Elbiler og Hybrider kunne man have fortsat med at afgiftsfritage for altid.

Bevares det ville give et, på sigt, huld i statskassen, men det ville ske over en større årrække der ville sikre at vi (staten) kunne tilpasse sig det ændrede cashflow. Og ikke henover natten med et mia. huld til følge. Teknologien er stadig meget ny, selvom Elbilerne har eksisteret i mange år, er det først nu man rigtigt har set fremgang i den, og befolkningen skal stadig vende sig til tanken, hvorfor en udskiftning af fossile biler vil ske henover mange år.

Elbilafgift:
Bilens afgift ved fuldt indfasede regler beregnes, og der sættes et loft på 0,8 mio. kr. Over loftet på 0,8 mio. kr. betales fuld afgift. Under loftet betales en andel af afgiften. Under loftet stiger afgiftsbetalingen over indfasningsperioden: 20 pct. i 2016, 40 pct. i 2017, 65 pct. i 2018, 90 pct. i 2019 og 100 pct. i 2020.

I stedet kommer Danmark igen til at stå som et Uland blandt alle vores naboer der lystigt har åbnet gaveboden for kommende elbilister.

Norge: 0 afgift, 0 moms, kørsel i busbanerne, ingen vejskat, gratis opladning ved flere butikker. Gratis parkering er stoppet grundet klage til EU.
Sverige: Tilskud på 32.000kr. fra staten, ingen afgift
Tyskland: 30.000kr. i tilskud hvis du køber Elbil, ingen afgift
Danmark: Stigende afgift, fuld moms, ingen støtte, intet fradrag, parkering til fuld pris, hvis du kan finde en med plads mellem Drive-on bilerne. Og generelt intet incitament til at købe en elbil biler

Skal ærligt indrømme at kampagne her hvor vi får lov at lease til 2500kr. om md. Er eneste grund til at vi pt. vælger elbil, for med den kommende afgift, hvorfor skal vi så ikke bare vælge en benzinbil der kan tage os så langt vi vil uden de store pauser, bare der er tankstationer vi kan tanke på.






  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post24

Kraftstik modtaget og monteret

Elbilambassadør (E.ON DK)Posted by Claes E. Jensen Fri, April 15, 2016 18:33:09
Man skal aldrig går ned på hverken udstyr eller strøm.
Et stk. 400V 16A CEE stik bestilt hjem og klar til montering.

Så skal weekenden bare gå med at trække et 5g2,5mm kabel fra elskabet, heldigvis på den anden side af vægen, og tidligere ejer havde sågar boret et huld 😊.

Stikket er montoret på vægen i garagen 1,5m over jorden, og lige til at komme til når ladeboksen sættes op.

Med dette stik burde bilen kunne lades på 4-5timer.

Næste skridt er tilslutning til eltavlen- et job kun en Aut. Elektrikker må gøre.




  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post23

Vi er udvalgt som elbils ambasadør

Elbilambassadør (E.ON DK)Posted by Claes E. Jensen Mon, April 11, 2016 11:02:33
I starten af April 2016 søgte E.ON danmark efter ELbilambasadører, og da vi stod og manglede en bil nummer to, slog vi straks til.

En uge senere blev vi ringet op, at vi var de heldige udvalgte.
Nu skal vi ellers til at overveje en masse.
Skal vi have mulighed for at lade hurtigt hjemme, eller kan vi klare os med "mormor" stikket ?
Skal vi have ladeboks ?
Skal vi kunne lade i byen og skal vi det tit eller i nødstilfælde. ?

Valget bliver nok følgende:
1: Vi får installeret kraftstik derhjemme i carport. 400v. 16amp. Forhåbentlig kan dette trækkes på en eksisterende gruppe, så ikke vi skal ud og udvidde vores el-tavle.
Mormorstikket dropper vi som fast opladning da det ikke er anbefalet at trække 10A i mere en 3 timer på en husstandsinstallation. Det kan i læse mere om her.
Selve installation af laderen er lige til da denne kan tilsluttes et krafstik.

2: Vi vælger et HOME-charge+ abm. der koster kr. 249,-/måneden. Det skulle være det bedste valg, hvis man kører mere end 750 km per måned. Med HOME-charge+ modtager vi kr. 1,10,- retur pr. kWh. vi lader. Vi er dog lige på kanten af hvad der bedst kan svare sig

Med ca. 850km/md. vil regne stykket teoretisk se således ud:
Batteri 24kw. koster ca. 28kw at oplade. Min Elpris er pt. 2.16kr/kw.
Gennemsnitligt burde en LEAF kunne køre 150km i godt vejr og 100km. når der skal varme osv. til, så vi regner med 125km på en opladning.
Uden abm. eller hurtiglader: 411,26kr.
HOME Charge (99kr.): 510,26kr.
HOME Charge+ (249kr): 417,18kr.

Med HOME Charge+ bliver man også member, der giver adgang til hurtigladning for kr. 3,25/kWh. på alle CLEVER ladestationer.








  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post22

Lad os få gang i siden igen

NytPosted by Claes E. Jensen Mon, November 18, 2013 10:24:17
Puha, alt for længe siden jeg sidst har været i gang her på siden. Meget er sket siden. Min ellers så elskede DS3 er skiftet ud med en større og mere praktisk ny Kia Ceed, der omend et mere afdæmpet design byder på mere udstyr, bedre komfort og mere plads.

Jeg har fået hus i Sverige http://www.magnitorpet.dk hvor en stor del af min fritid bliver brugt.

Jeg fik her i efteråret 2013 ENDELIG taget mit jagttegn før de nye regler træder i kræft der gør en ellers svær praktisk prøve endnu svæere. Var på min første jagt 14-dage efter og fik en enkelt harre smiley desværre var der ikke så mange dyr den dag så det blev ikke til mere for mit vedkommende. Men her sidst i November skal jeg igen ud, så håber jeg på lidt flyvende vildt.

Så det jo snart vintertid igen, og det betyder jo sne og ski så langt øjet/økonomien rækker. glæder mig hvert år som et lille barn til at komme i gang.

I år har jeg også min præmiere som frivillig i Roskilde Skiklub https://www.facebook.com/RoskildeSkiklub hvor jeg både er med til at lave kunstsne, men også har fået den fornemme ærre at stå for deres facebook side samt hjælpe med PR. Det en ny verden jeg bevæger mig ind i, og der er meget der skal læres, men det giver en hel anden form for energi når det er frivilligt/praktisk arbejde man laver.

Der er udover Roskilde Skiklub også nogle andre frivillige småprojekter i gang, jeg endnu ikke kan afsløre offentlig, men håber jeg måske i det nye år kan løfte sløret for dem :).

  • Comments(1)//www.eiken.dk/#post21

Le Mans Links

Le MansPosted by Claes E. Jensen Wed, June 08, 2011 12:46:36

Lidt nyttige links til bruger under Le Mans

Tider samt live Audi og Peugeot webstream samt tider


Tidstabel og Twitter nyheder
Live tider fra banen selvstændigt.

Le Mans officielle site.
Le Mans Live - Michellin site

Dansk Le Mans site med nyheder links osv.

Følg Løbet live:

Audi Le Mans Live Web TV
Peugeot Le Mans Live Web TV
Corvette Live streaming Web TV
Le Mans Flere Live Streams Web TV
Radio Le Mans
Corvettes Live update side.
TV programoversigt

Andet:

Hvad betyder lysene/farverne på bilen ??

Danske Le Mans 2011 deltagere:
Nr: Team: Køre: Nr:
3 - Audi R18 TDI Tom Kristensen, Rinaldo ´Dindo´ Capello, Allan McNish 3
5 - Oreca Swiss HY Tech-Hybrid Casper Elgaard, Steve Zacchia, Jan Lammers 5
74 - Corvette C6.R Jan Magnussen, Oliver Gavin, Richard Westbrook 74
89 - Ferrari F458 Italia Allan Simonsen, Dominik Farnbacher, Leh Keen 89

  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post20

Nye billeder fra April 2011

BillederPosted by Claes E. Jensen Sun, April 03, 2011 16:57:19

Så fik jeg igen taget lidt billeder.
Denne gang med mit nye Canon Eos 600D, sikke et lækkert kamera, helt fornøjelse at tage billeder igen..

Se billederne her:

http://billeder.eiken.dk/#47.0

  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post19

7mdr. gået med min DS3

Citroen DS3Posted by Claes E. Jensen Thu, March 31, 2011 11:10:34

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at skrive lidt mere om min DS3.

Har nu haft den i lidt over 7 mdr. og kørt ca. 13.000km. i den i både sommervarme og vinter kulde med dertilhørende sne, slud og sjap.

Og ikke på et tidspunkt har jeg været ked af valget af bilen.

Kabinen har nærmest ingen støj og dufter stadig af ny bil når den har stået lidt i solen, materialerne er god kvalitet og slidstærke, eneste minus er jeg godt syns HiFi-pakken kunne have bidraget med lidt mere bund i lyden ifrohold til hvad den gør.

Et lille minus er motorens lyd hvis man kører lidt hurtigt op i omdrejninger, så lyder det mere som et barns raslelegetøj end en motor, der måtte der gerne have været lidt mere brum end rasle.

Vinteren var en sand fornøjelse, iført Michelin Alpin A4, 195/55-16, kom jeg sikkert frem hver eneste gang jeg bevægede mig ud.

Selv under en noget slem snestorm d. 24 hvor kæresten skulle køres ned til hendes familie på Møn, en tur der fra stensby hvor jeg kørte ud fra, normalt tager 30-40 min. pr. vej, tog her 2 timer hver vej, ikke fordi DS3'eren sad fast eller noget, men forbi vi måtte vente på alle de andre biler der sad fast og gjorde trafikken gik i stå.

Selv med 15cm. sne (måske mere flere steder) på vejen havde bilen ingen problemer med at komme frem og tyggede sig bare sikkert gennem sneen somom det var en 4x4 man kørte i. Da jeg nåede halvvejs og kom ud hvor det blev slemmere fik den monteret snesokker og så gik turen ellers videre.

Under glatte forhold føles DS3'eren også som et sikkert valg, ESP'en hjælper en hurtigt og promte og sammen med bilens perfekte vejgreb er det en leg at køre den når vejret viser sig fra den grimme side.

En skitur til Sverige i -20 blev det også til uden problemer.

Nu det så blevet forår og bilen skal gøres klar, desværre resultere den lyse farve i flyverust kan ses tydeligt og jeg må derfor igang med at fjerne det nu med en claybar, så der er nok en weekends arbejde forude der.

Skal også have monteret anhængertræk, har købt et Thule sæt med Jäger elektronik og aftageligt træk, efter hvad jeg kan se, er det nærmest så let det kan være, og bør ikke tage mere end et par timer og til en samlet pris på 2500kr. er det godt givet ud, for plads i DS3'eren kan jeg godt savne engang imellem når jeg har været vandt til en Seat Altea.

Bilen når snart de 20.000km. hvor den skal have sit første service, og som jeg plejer bliver det i Polen hos Citroën dernede, der kan give et service til ca. 1300kr. mod 3000kr. i KBH. og så det jo stadig med garanti da det er hos Citroën det bliver lavet.

Mere om det næste gang.

  • Comments(2)//www.eiken.dk/#post17
Next »