Claes's blog

Claes's blog

Lader monteret

Elbilambassadør (E.ON DK)Posted by Claes E. Jensen Sun, May 01, 2016 14:42:06
Så blev E-on's lader (H1) monteret. Da den fylder noget mere end først antaget har jeg valgt at flytte den over på træhegnet i carporten.

Denne type oplader er ikke egnet til en smal carport hvor pladsen i forvejen er trang.
Nogle punkter jeg vil anbefale e-on at tænke igennem er:

1:
Kablet mellem lader og bil, er kun 2-2,5m. Dette er lige i underkanten, medmindre du kan holde lige ud for, eller op til din oplader.
Hvis du skifter bil fra f.eks. en Nissan Leaf til en BMW i3 eller en Tesla, så er oplader stikket på bilen flyttet fra fronten til en af siderne, og ens oplader kan ikke nå. BMW's væglader har et kabel på 5m. hvilket i det fleste tilfælde bør være mere end rigeligt til at nå bilen stik.
2: For at slå laderen fra, skal oplader stikket sættes ind i boksens front, dette gør at boksen får en dybde på 39cm. og man er nødt til at holde længere væk, eller man i nogle tilfælde kan risikere af gå ind i den med knækket stik til følge. Hvis stikket i stedet sad i siden ville det give 10cm. mindre dybde.

Boksen i sig selv er dog yderst nem at monteret og kan klares af alle. I vores tilfælde valgte jeg dog at flytte vores nyligt installerede stik fra væg til under loftet så boksen kunne flyttes.

Nu mangler bare bilen jeg har fået bekræftet kan hentes i morgen.



  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post25

Mens vi venter - Elbiler

Elbilambassadør (E.ON DK)Posted by Claes E. Jensen Fri, April 29, 2016 08:22:41

Mens vi går og venter på hvor næste hårde træk fra staten, hvordan de vil straffe folk der kører grønt. Har Tyskland netop annonceret en "hjælpepakke" til alle der vil købe El-bil. 30.000kr. i kontant rabat hvis man køber en Elbil og ca. 23.000k.r hvis man køber en Hybrid.

Så sidder man her i lille DK og glæder sig til at kunne leje en Elbil til en favorabel e-on pris. Men hvad nu hvis vi efter perioden bliver varme på at bil nr. 2 i fremtiden skal være en El"ert", så kan jeg heller ikke lade være med at tænke på hvor direkte dumt det er, det Danmark har gang i. Her tænker jeg selvfølgelig på den altid afgiftsplagede bilpark.
Nu havde man endelig chancen for et opgør med de forhadte afgifter, Elbiler og Hybrider kunne man have fortsat med at afgiftsfritage for altid.

Bevares det ville give et, på sigt, huld i statskassen, men det ville ske over en større årrække der ville sikre at vi (staten) kunne tilpasse sig det ændrede cashflow. Og ikke henover natten med et mia. huld til følge. Teknologien er stadig meget ny, selvom Elbilerne har eksisteret i mange år, er det først nu man rigtigt har set fremgang i den, og befolkningen skal stadig vende sig til tanken, hvorfor en udskiftning af fossile biler vil ske henover mange år.

Elbilafgift:
Bilens afgift ved fuldt indfasede regler beregnes, og der sættes et loft på 0,8 mio. kr. Over loftet på 0,8 mio. kr. betales fuld afgift. Under loftet betales en andel af afgiften. Under loftet stiger afgiftsbetalingen over indfasningsperioden: 20 pct. i 2016, 40 pct. i 2017, 65 pct. i 2018, 90 pct. i 2019 og 100 pct. i 2020.

I stedet kommer Danmark igen til at stå som et Uland blandt alle vores naboer der lystigt har åbnet gaveboden for kommende elbilister.

Norge: 0 afgift, 0 moms, kørsel i busbanerne, ingen vejskat, gratis opladning ved flere butikker. Gratis parkering er stoppet grundet klage til EU.
Sverige: Tilskud på 32.000kr. fra staten, ingen afgift
Tyskland: 30.000kr. i tilskud hvis du køber Elbil, ingen afgift
Danmark: Stigende afgift, fuld moms, ingen støtte, intet fradrag, parkering til fuld pris, hvis du kan finde en med plads mellem Drive-on bilerne. Og generelt intet incitament til at købe en elbil biler

Skal ærligt indrømme at kampagne her hvor vi får lov at lease til 2500kr. om md. Er eneste grund til at vi pt. vælger elbil, for med den kommende afgift, hvorfor skal vi så ikke bare vælge en benzinbil der kan tage os så langt vi vil uden de store pauser, bare der er tankstationer vi kan tanke på.






  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post24

Kraftstik modtaget og monteret

Elbilambassadør (E.ON DK)Posted by Claes E. Jensen Fri, April 15, 2016 18:33:09
Man skal aldrig går ned på hverken udstyr eller strøm.
Et stk. 400V 16A CEE stik bestilt hjem og klar til montering.

Så skal weekenden bare gå med at trække et 5g2,5mm kabel fra elskabet, heldigvis på den anden side af vægen, og tidligere ejer havde sågar boret et huld 😊.

Stikket er montoret på vægen i garagen 1,5m over jorden, og lige til at komme til når ladeboksen sættes op.

Med dette stik burde bilen kunne lades på 4-5timer.

Næste skridt er tilslutning til eltavlen- et job kun en Aut. Elektrikker må gøre.




  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post23

Vi er udvalgt som elbils ambasadør

Elbilambassadør (E.ON DK)Posted by Claes E. Jensen Mon, April 11, 2016 11:02:33
I starten af April 2016 søgte E.ON danmark efter ELbilambasadører, og da vi stod og manglede en bil nummer to, slog vi straks til.

En uge senere blev vi ringet op, at vi var de heldige udvalgte.
Nu skal vi ellers til at overveje en masse.
Skal vi have mulighed for at lade hurtigt hjemme, eller kan vi klare os med "mormor" stikket ?
Skal vi have ladeboks ?
Skal vi kunne lade i byen og skal vi det tit eller i nødstilfælde. ?

Valget bliver nok følgende:
1: Vi får installeret kraftstik derhjemme i carport. 400v. 16amp. Forhåbentlig kan dette trækkes på en eksisterende gruppe, så ikke vi skal ud og udvidde vores el-tavle.
Mormorstikket dropper vi som fast opladning da det ikke er anbefalet at trække 10A i mere en 3 timer på en husstandsinstallation. Det kan i læse mere om her.
Selve installation af laderen er lige til da denne kan tilsluttes et krafstik.

2: Vi vælger et HOME-charge+ abm. der koster kr. 249,-/måneden. Det skulle være det bedste valg, hvis man kører mere end 750 km per måned. Med HOME-charge+ modtager vi kr. 1,10,- retur pr. kWh. vi lader. Vi er dog lige på kanten af hvad der bedst kan svare sig

Med ca. 850km/md. vil regne stykket teoretisk se således ud:
Batteri 24kw. koster ca. 28kw at oplade. Min Elpris er pt. 2.16kr/kw.
Gennemsnitligt burde en LEAF kunne køre 150km i godt vejr og 100km. når der skal varme osv. til, så vi regner med 125km på en opladning.
Uden abm. eller hurtiglader: 411,26kr.
HOME Charge (99kr.): 510,26kr.
HOME Charge+ (249kr): 417,18kr.

Med HOME Charge+ bliver man også member, der giver adgang til hurtigladning for kr. 3,25/kWh. på alle CLEVER ladestationer.








  • Comments(0)//www.eiken.dk/#post22